Af stud.theol. Christian Højgaard Jensen Den stille uge? Overhovedet ikke. Den sidste uge op til påskedag er traditionelt blevet kaldt for den stille uge, men for Jesus var ugen absolut ikke stille. Efter det voldsomme opgør i templet, intensiverede de religiøse ledere deres angreb på Jesus, mens Jesus på sin side holdt nogle af sine mest markante taler i disse dage. |
| Det er denne renhedsforestilling, som Jesus blandt andet fordømmer hos farisæerne. Farisæerne i arkæologien Farisæerne kender vi primært gennem Ny Testamente, der portrætterer dem udpræget negativt. Men der er også spor efter farisæerne i arkæologien, selvom det selvsagt er svært at skelne mellem ”farisæisk” og ”almindelig jødisk” arkæologi. Arkæolog James F. Strange peger på nogle forskellige spor efter farisæerne i det arkæologiske materiale: Stenkar: Man har i perioden år 50 f.Kr. til 150 e.Kr. fundet et væld af små og store stenkar. De små blev brugt til at servere mad i, mens de store blev brugt til at vaske service i. Det er interessant, at karrene er af sten, for det normale materiale var ler. Tilsyneladende blev lim- og kalksten brugt som materiale, fordi det ikke blev rituelt urent, sådan som ler let blev det. Kom lertøj i kontakt med noget urent (fx svinekød), skulle det kasseres, mens stentøj blot kunne vaskes. Rituelle bade: Syd for templet i Jerusalem har man fundet en masse renselsesbade, som man vaskede sig i, før man gik ind i templet for at bede og ofre. Det samme gælder i øvrigt Qumran-samfundet, som holdt til i ørkenen tæt ved det Døde Hav. Her ser vi den mest intense fokusering på renselse. Gravpladser: Fra perioden omkring Jesu tid har man fundet en del gravpladser med benkister (”ossuarier”) indeni til opbevaring af de afdødes knogler. Vi ved blandt andet fra Ny Testamente, at farisæerne troede på opstandelsen, og det kan måske forklare, hvorfor man opbevarede de dødes knogler i disse benkister. Ekstremt fokus på renhed Overordnet viser arkæologien fra Jesu tid, at renhed var et helt centralt tema i jødedommen, og i Ny Testamentes placeres dette primært hos det farisæiske parti. Man skulle fx vaske hænder, før man spiste for at blive rituelt ren (Mark 7,3). |
Ydre og indre renhed
Det afgørende for Jesus er ikke den udvendige, rituelle renhed, men hjertets renhed. Den farisæiske jødedom fokuserede på renselsesbade, mens Jesus kunne sige, at den som tror på ham skal blive som en kilde, der flyder med levende vand (Joh 7,38).
I bund og grund er hjertets renhed ikke noget, som man selv står for. Blot kort tid senere skulle Jesus vaske disciplenes fødder, og trods protester insisterede han på, at det var ham, der skulle gøre det og ikke omvendt. Fodvaskningen og renselsen for synd og urenhed tilhører Jesus. Korset og døden tilhører Jesus. Og derfor får vi lov til at tilhøre Jesus.
Dramaet fortsætter i morgen.
TEL 2007/3: Farisæerne på Jesu tid - hvad kan arkæologien lære os?, James F. Strange
TEL 2007/3: Jesus, farisæerne og loven - om kalkede grave og dødningeben, Morten Hørning Jensen
TEL 2012/3: Jesus var på kollisionskurs med farisæernes lovtolkning, Morten Hørning Jensen
Bliv abonnent på det bibelarkæologiske magasin TEL. Læs mere her.