Af stud.theol. Christian Højgaard Jensen Det var stadig mørkt, da Maria Magdalene kom ud til graven. Natten omkring hende var ligeså dyster som hendes fortvivlede hjerte. Egentlig gav det ikke mening at gå ud til graven, for den var bevogtet af soldater, så hun kunne alligevel ikke se Jesu døde krop en sidste gang. Men på den anden side var der overhovedet ingenting der gav mening. Otte dage var der gået siden Palmesøndag. Otte dage, der var blevet stadig mere kaotiske, voldsomme og uhyggelige. Hendes elskede Jesus var blevet revet fra hende, og nu kunne hun sikkert ikke engang få lov at se hans lig. |
Den besatte fra den rige fiskerby
Der går mange falske rygter om Maria Magdalene. Dan Browns Da Vinci Mysteriet satte gang i en masse spekulationer om Maria Magdalene som Jesu elskerinde. Andre mere fromme udlægninger af Maria forstår hende som den kvinde, der salvede Jesu fødder (Joh 12), og som tidligere var blevet anklaget af jødiske ledere for ægteskabsbrud, men var blevet frikendt af Jesus (Joh 8). Alt dette er dog kun spekulation.
Evangelierne fortæller os kun lidt om Maria Magdalene: Hun havde været besat af syv dæmoner, men var blevet helbredt af Jesus. Herefter havde været en del af den kvindegruppe, der for egne penge sørgede for Jesus (Luk 8).
Men faktisk har nye arkæologiske udgravninger nu givet os lidt mere viden om Marias baggrund. For nylig har man foretaget nye udgravninger i byen Magdala, der ligger lige nord for Tiberias ved Genesaret sø. Maria stammede – som tilnavnet viser – fra Magdala, der var en rig by. Her har man fundet en af søens største havne, en fiskerbåd fra Jesu tid og damme, der måske har været brugt til opdræt af fisk. Det mest interessante fund er dog et lille stenbord, der har været brugt til at lægge skriftruller på i byens synagoge. Bordet er indgraveret med stærke symboler, blandt andet den syvarmede lysestage fra templet i Jerusalem. Meget tyder på, at der i Magdala har været en stærk forventning om, at Messias skulle komme. |
Netop denne Messias havde Maria Magdalene mødt. Troede hun. For nu var han død og tilmed flyttet til et ukendt sted. Så forblindet af tårer var Maria, at hun ikke så, at der sad to engle i graven, og hun så heller ikke, at den mand, der stod bag ved hende, var Jesus.
”Maria”, sagde manden, og Maria genkendte straks Jesu kærlige stemme, der så mange gange før havde talt stærke og kærlige ord til hende. Jesus var virkelig opstået fra de døde!
Otte dage der forandrede verden
Påskeugen var højdramatisk. Triumftoget på Palmesøndag nåede sit antiklimaks i den ydmygende procession mod Golgata Langfredag. Påskemorgen forandrede disse dage for altid og kaster fortsat et guddommeligt lys ind over disse mørke dage og alle andre dage.
For disciplene var alt ikke rosenrødt Påskedag. På en måde var lørdagen nemmere, for der var Jesus stadig i graven, og det var trods alt nemmere at forholde sig til. Påskedag var forvirringens dag. Døden havde ikke længere det sidste ord, og nu skulle Maria Magdalene og disciplene gentænke hele deres liv med Jesus.
Jesus var virkelig kongen. Men han var en fuldstændig anderledes konge, end de fleste jøder tænkte. Hans kongerige var af en anden verden – en verden der nu brød ind i denne verden og skabte nyt håb for dødelige mennesker. For disciplene kom påskens otte dage til at betyde en ny begyndelse. Alt blev forandret, og resten af deres liv fik en ny betydning i lyset af Jesu opstandelse fra de døde. Påskens otte dage kan også blive en ny begyndelse i vores liv. Paulus’ ord kan også blive vores ord: | Video med Morten Hørning Jensen om påskemorgens lys i Markusevangeliet. |
Glædelig påske!
Læs mere:
TEL 2013/4: Nye udgravninger kaster lys over Maria Magdalenes baggrund, Jørgen Bækgaard Thomsen
Vil du have flere møder med Jesus? |