SBA
  • Medlem2020
  • Nyheder
  • Grav
    • Udgravningsrejse 2021
    • Søg tilskud
  • TEL
    • Israelguide >
      • Galilæa
      • Genesaret Sø
      • Jerusalem
      • Judæa og ørkenen
      • Samaria og kysten
    • Temaer
    • TEL til kirkeåret
    • TEL index
    • Ressourceside til Møder med Jesus
  • Foredrag
  • Butik
  • Støt
  • Om SBA

– verdens (måske) ældste by...

Klik her!

Påskekalender afsnit 8: Maria fra Magdala møder den opstandne Jesus

27/3/2016

 
Billede
Af stud.theol. Christian Højgaard Jensen

Det var stadig mørkt, da Maria Magdalene kom ud til graven. Natten omkring hende var ligeså dyster som hendes fortvivlede hjerte. Egentlig gav det ikke mening at gå ud til graven, for den var bevogtet af soldater, så hun kunne alligevel ikke se Jesu døde krop en sidste gang. Men på den anden side var der overhovedet ingenting der gav mening.

Otte dage var der gået siden Palmesøndag. Otte dage, der var blevet stadig mere kaotiske, voldsomme og uhyggelige. Hendes elskede Jesus var blevet revet fra hende, og nu kunne hun sikkert ikke engang få lov at se hans lig.
Billede
Graven er tom! Kilde: buildingontheword.org
På trods af mørket så Maria det med det samme. Stenen var rullet væk! Nogle havde flyttet Jesus! Hun skyndte sig tilbage til Jerusalem og fortalte disciplene de dårlige nyheder. Kort tid senere stod hun igen ved graven og græd.

Den besatte fra den rige fiskerby

Der går mange falske rygter om Maria Magdalene. Dan Browns Da Vinci Mysteriet satte gang i en masse spekulationer om Maria Magdalene som Jesu elskerinde. Andre mere fromme udlægninger af Maria forstår hende som den kvinde, der salvede Jesu fødder (Joh 12), og som tidligere var blevet anklaget af jødiske ledere for ægteskabsbrud, men var blevet frikendt af Jesus (Joh 8). Alt dette er dog kun spekulation.

Evangelierne fortæller os kun lidt om Maria Magdalene: Hun havde været besat af syv dæmoner, men var blevet helbredt af Jesus. Herefter havde været en del af den kvindegruppe, der for egne penge sørgede for Jesus (Luk 8).
Billede
Magdala-stenen med indgraveringer. På denne side kan man se den syvarmede lysestage. Yderst er der to tempelsøjler. Foto: Hanay
Men faktisk har nye arkæologiske udgravninger nu givet os lidt mere viden om Marias baggrund. For nylig har man foretaget nye udgravninger i byen Magdala, der ligger lige nord for Tiberias ved Genesaret sø. Maria stammede – som tilnavnet viser – fra Magdala, der var en rig by. Her har man fundet en af søens største havne, en fiskerbåd fra Jesu tid og damme, der måske har været brugt til opdræt af fisk.

Det mest interessante fund er dog et lille stenbord, der har været brugt til at lægge skriftruller på i byens synagoge. Bordet er indgraveret med stærke symboler, blandt andet den syvarmede lysestage fra templet i Jerusalem. Meget tyder på, at der i Magdala har været en stærk forventning om, at Messias skulle komme.
Maria Magdalene møder Messias
Netop denne Messias havde Maria Magdalene mødt. Troede hun. For nu var han død og tilmed flyttet til et ukendt sted. Så forblindet af tårer var Maria, at hun ikke så, at der sad to engle i graven, og hun så heller ikke, at den mand, der stod bag ved hende, var Jesus.

”Maria”, sagde manden, og Maria genkendte straks Jesu kærlige stemme, der så mange gange før havde talt stærke og kærlige ord til hende. Jesus var virkelig opstået fra de døde!

Otte dage der forandrede verden
Påskeugen var højdramatisk. Triumftoget på Palmesøndag nåede sit antiklimaks i den ydmygende procession mod Golgata Langfredag. Påskemorgen forandrede disse dage for altid og kaster fortsat et guddommeligt lys ind over disse mørke dage og alle andre dage.

For disciplene var alt ikke rosenrødt Påskedag. På en måde var lørdagen nemmere, for der var Jesus stadig i graven, og det var trods alt nemmere at forholde sig til. Påskedag var forvirringens dag. Døden havde ikke længere det sidste ord, og nu skulle Maria Magdalene og disciplene gentænke hele deres liv med Jesus.
Jesus var virkelig kongen. Men han var en fuldstændig anderledes konge, end de fleste jøder tænkte. Hans kongerige var af en anden verden – en verden der nu brød ind i denne verden og skabte nyt håb for dødelige mennesker.

For disciplene kom påskens otte dage til at betyde en ny begyndelse. Alt blev forandret, og resten af deres liv fik en ny betydning i lyset af Jesu opstandelse fra de døde. Påskens otte dage kan også blive en ny begyndelse i vores liv. Paulus’ ord kan også blive vores ord:
Video med Morten Hørning Jensen om påskemorgens lys i Markusevangeliet.
”Men i alt dette mere end sejrer vi ved ham, som har elsket os. For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre” (Rom 8,37-38).

Glædelig påske!

Læs mere:
TEL 2013/4: Nye udgravninger kaster lys over Maria Magdalenes baggrund, Jørgen Bækgaard Thomsen
Billede
Vil du have flere møder med Jesus?

SBA's formand, Morten Hørning Jensen har skrevet en forrygende studiebog om Markusevangeliet, hvor man kapitel for kapitel får nye møder med Jesus.

Læs mere her.

    Arkiv

    December 2020
    August 2020
    April 2020
    Marts 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    April 2019
    Marts 2019
    Januar 2019
    September 2018
    Juli 2018
    Maj 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    August 2017
    Juli 2017
    Maj 2017
    April 2017
    Januar 2017
    Oktober 2016
    September 2016
    August 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Maj 2016
    April 2016
    Marts 2016
    Februar 2016
    Januar 2016
    December 2015
    November 2014
    Oktober 2014
    Juli 2014
    Februar 2014
    Juli 2013
    April 2012

    RSS-feed

    Bruger du Google Chrome
    ​til RSS så klik
    her.
SBA
Selskab for Bibelsk Arkæologi

Kanehaven 21, 8240 Risskov
Tlf. 2899 0285 | E-mail: info@bibelskarkaeologi.dk
Kontakt SBA via ovenstående oplysninger eller benyt kontaktformularen til højre.
ANNONCE
SBA's FORMÅL
De bibelske skrifter indgår i en historisk, nærorientalsk kontekst. Derfor kan bibelsk arkæologi kaste lys over teksternes historiske baggrund og bidrage til en bedre forståelse af deres indhold. På den baggrund har Selskab for Bibelsk Arkæologi til formål gennem bibelsk arkæologi at fremme indlevelsen i de bibelske skrifter og forståelsen af deres baggrund.


    Skriv både for- og efternavn
    Skriv din email-adresse
    Skriv en besked

    Ved at bruge denne formular accepterer du også SBA's privatlivspolitik.
Send besked