SBA
  • Nyheder
  • Rejser
    • Kursus i bibel og arkæologi
    • Udgravningsrejse 2023
    • Søg tilskud
  • TEL ressourcer
    • Israelguide >
      • Galilæa
      • Genesaret Sø
      • Jerusalem
      • Judæa og ørkenen
      • Samaria og kysten
    • Temaer
    • TEL til kirkeåret
    • TEL index
    • Ressourceside til Møder med Jesus
  • Foredrag
  • Butik
  • Støt
  • Om SBA

Knaptekst
Foredragskatalog | Jakob Engberg
Billede
Jakob Engberg
Ph.d., lektor i kirkehistorie ved Aarhus Universitet. Medlem af SBA's repræsentantskab.
je@cas.au.dk
41674712
Danmark
Foredrag
Billede
Hvordan Juleevangeliet blev et Juleevangelium
Fødselsfortællingerne i Matthæus- og Lukasevangeliet udgør i forening fundamentet for mange af vores (kirkelige) juletraditioner og forestillinger og for de fleste julesalmer. De fleste traditioner og salmer trækker på passager fra begge evangelier. Et godt krybbespil, som vi kan se det opført i kirker og skoler ud over landet, vil fx både finde plads til hyrder (Lukas) og vise mænd (Matthæus), mens elementer fra både det ene og det andet evangelium for både præst og menighed vil klinge med i en god juleprædiken. Fødselsfortællingerne er for os så nært knyttede til jul, så vi vanskeligt vil kunne forestille os en salme eller en prædiken, der anvendte beretningerne med et andet formål end at markere Jesu fødsel. I dette oplæg vil vi se på kirkefædrenes tidligste kommentarer til og anvendelse af fødselsfortællingerne. Vi vil se, at traditionen for at samlæse de to evangelier går helt tilbage til 100-tallet. Modsat vil se, at kirkefædrene flittigt brugte juleevangeliet til meget andet, end at forkynde jul. Foredraget vil slutte med at fremlægge, hvordan fødselsfortællingerne først i 300-tallet blev nært knyttet til en fejring af Jesu fødselsdag – ”Juleevangeliet blev et Juleevangelium”.

Billede
Omvendelse og Romerrigets kristning
Hvordan blev Romerriget i løbet af godt 350 år kristnet i den betydning, at flertallet af rigets indbyggere blev kristne og kirken rigets dominerende kulturelle institution?
- Skyldtes det en krise i antik religion, som kristendommen kunne udnytte? Eller var det religiøse liv dynamisk, således, at vi må undersøge et samspil af mange årsager til kristendommens succes?
- Skyldtes det i dobbelt forstand en kristning fra oven i form af a) en koordineret og professionaliseret kristen missionsindsats og b) Kejser Konstantins omvendelse til kristendommen og den efterfølgende favorisering af kirken?
- Eller skyldtes det enkeltomvendelses i bestående netværk, som var relativt uafhængige af politiske omskiftelser?
Foredraget vil ikke kunne sige meget om andre senere eksempler på kristning fra ”oven” eller ”neden”, men vil dog slutte med at spørge, hvordan vi bedst forstår historiske og aktuelle kristningsprocesser i fx Danmark, Grønland og Kina (fra oven eller fra neden).
Billede
Martyrer og forfølgere. Kristenforfølgelserne i Romerriget
I de første 300 år af kristendommens historie blev de
kristne med vekslende intensitet udsat for forfølgelse af lokale, regionale eller centrale myndigheder i Romerriget. Foredraget analyserer forfølgelsernes karakter og forfølgernes motiver, ligesom det diskuteres hvordan og hvorfor flere kristne valgte at gå i døden for deres tro, skønt forfølgerne ofte anviste dem en mulighed for at redde livet gennem frafald.
SBA
Selskab for Bibelsk Arkæologi

Kanehaven 21, 8240 Risskov
Tlf. 2899 0285 | E-mail: info@bibelskarkaeologi.dk
Kontakt SBA via ovenstående oplysninger eller benyt kontaktformularen til højre.
ANNONCE
SBA's FORMÅL
De bibelske skrifter indgår i en historisk, nærorientalsk kontekst. Derfor kan bibelsk arkæologi kaste lys over teksternes historiske baggrund og bidrage til en bedre forståelse af deres indhold. På den baggrund har Selskab for Bibelsk Arkæologi til formål gennem bibelsk arkæologi at fremme indlevelsen i de bibelske skrifter og forståelsen af deres baggrund.


    Skriv både for- og efternavn
    Skriv din email-adresse
    Skriv en besked

    Ved at bruge denne formular accepterer du også SBA's privatlivspolitik.
Send besked